Praktikaliti dalam Hidup

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Mengasihani


Alhamdulillah, masih diberi kesempatan untuk menulis di sini setelah sekian lama. Tika ini saya berada di Batu Pahat, Johor yang tercinta kerana sedang menjalani latihan industri. Dah masuk 2 minggu saya berada di Makmal Pusat Syarikat Air Johor Holdings (SAJH) bagi tujuan tersebut. Perjalanan dari rumah ke tempat latihan adalah kira-kira 15 km dan mengambil masa selama 30 minit untuk saya sampai sekiranya menunggang motorsikal. Memang agak mencabar kerana setiap hari bekerja, saya perlu keluar pagi-pagi meredah jelaga dan asap di Bandar Batu Pahat. Setiap kali jugalah mata akan terasa pedih dimasuki habuk, dan kadang-kadang muka pun terasa pedih dek kerana gerimis mengundang. ( lepas ni kena pakai krim muka Syahirah nampaknya). Mujurlah ayah benarkan saya memandu kereta sekiranya hari hujan dengan syarat kena menghantarnya ke pejabat terlebih dahulu.
Hari pertama melapor diri berjalan dengan baik, dan dapat berkenalan dengan staf-staf di situ yang mesra sekali. Bertemu pula dengan rakan dari UKM yang akan sama-sama menjalani latihan industri di SAJH ini. Selepas itu, kami diberi tugas untuk menelaah fail-fail Department Standard Operating Procedure (DSOP) dan Operating Manual (OP) iaitu fail-fail yang mengandungi prosedur-prosedur analisis di makmal selama seminggu sebagai persediaan untuk proficiency test(PT). apabila dah lulus PT barulah boleh buat analisis di makmal. Maka, saya pun menelaah fail-fail tebal itu sampai kelat mata selama beberapa hari ini. Namun, pada minggu itu juga saya dapat bersama dengan Juruanalisa Air ke lapangan iaitu ke Empangan Bekuk untuk mengambil sampel air. Hal ini kerana ada aduan pencemaran di sungai berdekatan empangan tersebut. Saya turun ke lapangan pada hari itu dengan berbaju kurung dan but keselamatan, memang terbaik!.   Selain itu, dapat juga masuk ke makmal untuk melihat pembantu makmal menjalankan pelbagai jenis analisa air.
 Selepas beberapa hari, barulah saya dan rakan saya berpeluang bertemu dengan penyelia kami, En Zulkifli yang merupakan Ketua Jabatan Kualiti Air. En Zulkifli berkongsi cerita tentang pengalaman dirinya dan banyak pesanan yang disampaikan kepada kami. Menurut beliau, beliau  pernah mengalami masalah dalam kehidupannya dan kini dia telah bangkit. Dan beliau bangkit dengan kembali kepada Pencipta. Beliau amat menekankan betapa kita perlu menjaga hati kita, dengan mendekatkan diri kepada Allah SWT. Saya amat terkesan apabila beliau  berpesan untuk kami mencari diri kami sendiri sepanjang menjalani latihan di sini, kerana cabaran ketika sudah berkerjaya amat besar serta  tidak lupa untuk menjaga diri dan  maruah sebagai seorang wanita.Satu kata-kata azimat yang dipegang oleh beliau adalah “ Sabar itu iman, dengki itu buta dan hati tak pernah berbohong”. Hati yang bersih dan selalu dekat denganNYA, insya Allah akan menunjukkan jalan yang betul.
Sepanjang 2 minggu ini, saya sering terfikir begini rasanya apabila sudah bekerja, dan bagaimana ya nanti? Dan saya tersedar, persoalan sebenar yang harus saya ke utarakan ialah bagaimana untuk kita praktikkan segala ilmu yang kita belajar dan peroleh semasa pengajian untuk bekerja nanti? Lebih penting, bagaimana persiapan kita dan apa ilmu kita ada untuk menghadapi akhirat kelak? Hmm.. 
NewerStories OlderStories Home

0 comments:

Post a Comment